Eerste dagen in Tampere! - Reisverslag uit Tampere, Finland van Rianne Hilberath - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Tampere! - Reisverslag uit Tampere, Finland van Rianne Hilberath - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Tampere!

Door: Rianne Hilberath

Blijf op de hoogte en volg Rianne

28 Augustus 2015 | Finland, Tampere

Heee!

Wat een leuke reacties allemaal! Superlief dat jullie aan me denken :)

Ik ben dus inmiddels veilig aangekomen in Finland! De vlucht ging helemaal goed, ik vloog samen met een ander Nederlands meisje van mijn studie, Ruth, dus dat was fijn :) We moesten overstappen in Stockholm, en het vliegtuig dat ons toen naar Tampere bracht, was zo schattig! Er was een rij met stoelen alleen, en aan de andere kant een rij met 2 stoelen, en ongeveer een kwart van alle stoelen was bezet, dus het was net alsof we in een mini-business class vlogen haha. Eenmaal aangekomen in Tampere bleek het vliegveld ook mini, dus onze bagage was zo gevonden. Mijn tutor stond ons op te wachten, en een paar extra handen waren zeker welkom om ons met de vele bagage te helpen!
Mijn tutor, Sini, studeert Fins in Tampere, en was heel aardig. Ze vertelde iets bij elk parkje en gebouw dat we zagen op weg naar de stad, dus dat was wel leuk. Ruth's tutor zagen we ergens halverwege en zij hebben ons naar onze kamers gebracht.
Mijn kamer is heel chill, best groot en gewoon schoon, en er staat alles in wat je nodig hebt. Ik heb een gedeeld appartement met één ander meisje, ze komt uit Duitsland en ze had al een briefje op mijn deur geplakt om me welkom te heten dus dat was leuk om mee binnen te komen :) Nadat we alle spullen uitgepakt hadden zijn Ruth en ik boodschappen gaan doen (bij de Lidl, het moet wel een beetje betaalbaar blijven ;)) en hebben we in het park wat gegeten.

De volgende dag gingen we met Sini op pad om alle officiële dingen te regelen op de uni en bij TOAS, de woon organisatie waarvan ik mijn kamer heb. Daarna hadden we een meeting van de faculty of Health Sciences. Je kunt hier zelf je vakken kiezen en dat mag van elke faculteit, dus ik heb me opgegeven voor vakken van Health Sciences, maar ook van Peace & Conflict Studies en Social Sciences, dus ik ben benieuwd ;). Hierna hebben Ruth en ik nog even geshopt voor onze kamer, een buskaart gehaald en ergens onze eerste Finse koffie gedronken, want dat hadden we wel verdiend na zo'n productieve dag! :)

Gister hebben we een fiets gefixt (sinds ik een fiets heb voel ik me pas echt ingeburgerd hier) en hebben we een beetje rond gereden in de bossen naast onze huizen, er is echt supermooie natuur overal en een heel groot meer echt naast mijn flatgebouw! 'S avonds hadden we ons eerste party in Finland, Sini had ons uitgenodigd in haar kamer, met een paar andere Finse tutoren en hun exchange buddies. Ze hadden wat typische Finse gerechten gemaakt, en daarna zijn we met z'n allen naar de Xchange Party in de stad geweest! Heuuuuuj!

Dusss dat was even de praktische informatie hoe mijn eerste 3 dagen eruit zagen in Finland :) Mijn eerste indruk: het is echt een supermooi land, de Finse mensen zijn heel aardig en echt suuuper behulpzaam, maar ze zijn wel een beetje verlegen om Engels te praten. Als je dan eenmaal met ze praat willen ze altijd als eerste weten hoe je het in Finland vindt haha. Verder is het echt heel gek toen ik aankwam dat je gewoon helemaal niks hebt. Ik had wel een bed maar geen beddengoed dus die moest ik nog kopen, en verder heb je geen eten of keukenspullen en borden/bestek. Het is wel echt superleuk om zoveel mensen van verschillende nationaliteiten te ontmoeten, je hebt altijd wat om over te praten omdat iedereen benieuwd is naar hoe de dingen gaan in elkaars land. Engels praten gaat best wel goed omdat niemand het perfect kan, en iedereen begrijpt het als je niet uit je woorden komt of er soms wat woorden doorheen gooit in je eigen taal :p. Ik begin wel echt in het Engels te denken nu, als ik in bed lig gaan er allemaal Engelse zinnen door m'n hoofd, echt super irritant haha.

Ik ga nu lunchen op de uni (superhandig, is maar 2,60, je kunt je bord helemaal volscheppen zolang het er niet afvalt en dan hoef je s avonds niet te koken) Ik geef snel een nieuwe update! Deze is misschien niet zo persoonlijk, maar dan weten jullie wel wat ik allemaal gedaan heb! :)
Liefssss!

  • 28 Augustus 2015 - 14:50

    Corine:

    Ha, ha, ik ben de eerste die reageert.
    Je gaf gisteren aan dat als je tijd zou hebben misschien iets op je blog zou schrijven.
    Ik dacht in m'n pauze: ik ga eens even kijken... En ja hoor.
    Nou, volgens mij heb je het wel naar je zin daar!
    Liefs,
    Mam

  • 28 Augustus 2015 - 16:25

    Jan Groenewegen:

    Hoi Rianne klinkt allemaal leuk en spannend . Leuke mensen , mooie natuur wat wil je nog meer !!
    O ja dat is waar je ging er ook naar toe om wat op te steken dus doe je best . Hou ons op de hoogte en let goed op of er wordt gevist en natuurlijk ook gevangen !!

    Groetjes van Jan
    Monique zal ook nog wel reageren !

  • 28 Augustus 2015 - 18:58

    Christa:

    Hoi Rianne, klinkt goed allemaal. Nu nog foto's ;-)
    Succes daar

  • 29 Augustus 2015 - 08:21

    Maria Verbaan:

    Lieve Rianne,

    Elke dag gekeken naar een berichtje van jou. Vanmorgen vroeg een heel verhaal van jou.
    Zo toehoren gaat het allemaal goed en heb je het heel druk.
    Dus geen tijd om je te vervelen.
    Geniet van alle mooie dingen.

    Liefs,
    Maria

  • 30 Augustus 2015 - 10:39

    Ineke:

    Hoi Rianne,

    Leuk om je eerste verslag te lezen , gaaf in zo'n mooi land studie te volgen,
    Veel succes ! zijn benieuwd naar de foto's !

    groetjes Ineke (en Nico)

  • 30 Augustus 2015 - 12:48

    Linda En Arie:

    Hoi Rianne,

    Gisteravond hoorden we van je vader en moeder dat je afgelopen dinsdag was vertrokken. Ze waren samen met Nico en Ineke bij ons om het fotoboek van het weekje Frankrijk te overhandigen en natuurlijk een gezellige avond met elkaar door te brengen onder het genot van een lekkere maaltijd. Het was weer een topavond.
    Wat leuk om je belevenissen te lezen. Toen Linda en ik elkaar pas kenden, bestonden er nog geen blogs en ook geen mobieltjes. Mijn ouders hadden zelfs geen vaste telefoon en ik moest dus naar een telefooncel om met Linda te bellen. En dan maar hopen dat ze thuis was. Wat zijn de tijden veranderd !
    Veel succes met je studie daar en we hopen dat je snel leuke contacten hebt, zodat je je niet eenzaam voelt.
    Het is in ieder geval een mooie ervaring !

    Groetjes,
    Linda en Arie

  • 30 Augustus 2015 - 20:08

    Monique:

    Hé Rianne,

    Leuk om je verslag te lezen! Fijn dat je alles zo positief ervaart, is een mooie binnenkomer.
    Nu lekker aan de studie en volop genieten...die paar maanden zijn om voordat je het weet dus haal alles eruit!
    Kijk alweer uit naar je volgende bericht.

    Dikke kus Monique

  • 31 Augustus 2015 - 11:47

    Harriette:

    Hee chickii,

    Het klinkt allemaal super! Ben ook erg benieuwd naar de foto's :)
    Heel veel plezier en succes! en ook lekker genieten natuurlijk <3

    Tot apps & skypes hihi

    kuss har

  • 02 September 2015 - 00:00

    Luca:

    Hee Riann!
    Ik mis je :( Ik moet nu engels in huis praten en ik ga de 4 maanden toch echt afstrepen tot je weer terug bent. Geniet er van in Finland! Schijnt dat de chocolade daar best oke is (en daar houd jij van)! Probeer Kalev chocolade (als ze 't hebben) !

    Dikke kus <3
    Luca

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Tampere

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 December 2015

De terugreis

14 November 2015

Rusland en Halloween parties

29 September 2015

Sauna's en party

15 September 2015

3 weekjes in Tampere!

03 September 2015

Lunch op de uni, sauna party's en refill koffie
Rianne

Heee! Vanaf september ga ik voor 4 maanden studeren in Tampere, Finland! Voor de mensen die geïnteresseerd zijn, hier kun je alles lezen over wat ik meemaak! Liefs, Rianne

Actief sinds 23 Aug. 2015
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 4479

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: