Rusland en Halloween parties - Reisverslag uit Tampere, Finland van Rianne Hilberath - WaarBenJij.nu Rusland en Halloween parties - Reisverslag uit Tampere, Finland van Rianne Hilberath - WaarBenJij.nu

Rusland en Halloween parties

Blijf op de hoogte en volg Rianne

14 November 2015 | Finland, Tampere

Hooooi!
Het is alweer een maandje geleden sinds m’n vorige blog, oeps haha, dus ik probeer alleen de headlines te vertellen nu want anders is het echt te veel;). Afgelopen maand was qua studie best druk omdat ik toen 4 verschillende vakken had lopen waarvan ik er 2 moest afronden. Ik heb 2 van mijn vakken nu dus afgesloten, van eentje heb ik het cijfer nog niet maar van de andere heb ik een 5 voor m’n essay gehaald, dat is het hoogst haalbare cijfer hier dus daar was ik superblij mee! Verder ben ik weer veel naar de sportschool geweest om verschillende sportklassen uit te proberen, veel geluncht op de uni, gestudeerd, naar feestjes geweest, naar de sauna geweest, movie & board games nights op de uni, en af en toe gehiked in mooie natuurparken.

Wat ik ook heb gedaan afgelopen maand is naar een centrum voor refugees hier geweest om te helpen als vrijwilliger. Dit was wel echt heel bijzonder en ook best wel emotioneel. Het was een heel groot kamphuis in het midden van een bos waar de vluchtelingen uit Irak en Syrie tijdelijk werden opgevangen. De eerste keer gingen we met een klein groepje studenten en een lerares ernaartoe. Aangezien alle taken voor die dag al gedaan waren hebben we vooral met de kinderen gespeeld, hen wat Engels en Fins geleerd en gepraat met een paar vluchtelingen die wat Engels konden. Ik wist niet zo goed wat ik kon verwachten omdat ik tot nu toe alleen nog over vluchtelingen heb gehoord op het nieuws, maar nu was het toch wel even anders om diezelfde verhalen die je op het nieuws ziet te horen vanuit henzelf. Ik heb vooral lang met een vrouw gepraat die maar een paar jaar ouder is dan ik, zij kon het beste Engels en je merkte echt dat ze het fijn vond om haar verhaal te vertellen. Ze studeerde wiskunde in Bagdad, maar moest met haar twee kleine kinderen van 2 en 4 en haar man uit Irak vluchten omdat ze hun leven niet zeker waren. En ja, echt in een rubber bootje en zonder verdere bezittingen. De boot sloeg om tijdens de tocht op zee, en ze zijn uit de zee gevist door de politie, terwijl ze hun kinderen boven het water probeerden te houden. Zonder spullen behalve hun kleren die ze die dag aanhadden zijn ze verder getrokken en uiteindelijk gestrand in Finland. Toen ik vroeg waarom ze voor Finland hadden gekozen, zei ze dat dat was omdat dit het verst mogelijke land verwijderd van Irak was. Ik ben daarna nog een keer terug geweest, maar toen waren de gezinnen al verhuisd naar hun toegewezen huis, en waren er alleen nog heel veel mannen en 4 Somalische vrouwen over. We hebben toen geholpen met kleding sorteren en het eten voorbereiden.

Nu weer iets vrolijks… ik ben naar Rusland geweest! Er was geen visum voor nodig omdat we er maar 72 uur in Sint Petersburg waren, dus ideaal, maar ik was wel echt blij dat ik m’n eigen geldige paspoort had gefixt want we werden niet weinig gecontroleerd :p. Jeetje wat zijn ze daar streng en wat kijken ze boos. Op de terugweg kwam ik er bij de douane achter dat ik mijn bootticket kwijt was en de man in dat douane-hokje begon helemaal in het Russisch tegen me te schreeuwen, wat ik natuurlijk niet begreep. We sliepen twee nachten op de boot en twee nachten in de stad zelf. We hadden heel veel rondleidingen, in onder andere de verschillende cathedralen daar, het Hermitage Museum en Catherine’s Palace. Verder hebben we ook zelf een beetje rondgelopen in de stad en lekker gegeten en natuurlijk het Russische nachtleven uitgeprobeerd. Alle gebouwen zijn zo mooi daar. Het was echt een supergave stad en land om een keer gezien te hebben!

Een paar dagen nadat ik terugkwam uit Rusland, kwamen mijn ouders alweer op bezoek. Dat was wel even raar om ze zo voor mijn deur te zien staan! Maar heel erg leuk om ze weer te zien en alles hier te showen waardoor ze nu echt een beeld erbij hebben wat ik hier allemaal doe. We zijn twee keer naar de sauna aan het meer geweest, naar de observation tower in het Pynikki bos met de beroemde donutsen, en natuurlijk lekker gegeten elke dag. Ook hebben we nog een hike gedaan voor de echte Finse ervaring, compleet met worstjes grillen op ons zelf gemaakte vuurtje na afloop. Die dagen had ik het ook erg druk met Halloween feestjes, en op zaterdag natuurlijk mijn echte verjaardag! Overdag heb ik lekker gebruncht met mijn ouders en ’s avonds hielden we een feestje. Dat was echt heel leuk en gezellig, ik vierde het met Ruth en drie Finse meisjes waaronder Sini, mijn Finse mentor hier, omdat we alle vijf in diezelfde week jarig waren. We hadden wat Halloween hapjes gemaakt en punch, en we konden een gemeenschappelijke kamer gebruiken in een studentenhuis. Een paar namen nog meer eten mee, of kleine pompoentjes met lichtjes erin dus alles was helemaal in thema. Daarna zijn we nog met een paar uit geweest in de stad.

En de tijd gaat zoooo snel! 16 december vlieg ik alweer terug naar Nederland…En ik heb nog niet echt het idee dat ik al erg uitgekeken ben op het leven hier. Maar heb er wel veel zin in om iedereen in Nederland weer te zien natuurlijk :) en staan nog een paar tripjes op de planning; morgen gaan we bijvoorbeeld met de boot naar Stockholm :) Ruth heeft gratis kaartjes gewonnen met een limbodans wedstrijd dus dat kunnen we natuurlijk niet afslaan haha. We kunnen 6 uur in Stockholm blijven en dan gaat de boot terug, dus even een turbo stadstour doen! Moi moi!

  • 15 November 2015 - 19:50

    Monique:

    Hé Rianne, leuk om weer van je te horen! Wat een gezellig verhaal weer, en wat ontzettend leuk dat je in Sint Petersburg bent geweest. En dan ook in de Hermitage ! Super.
    Ja het gaat al weer opschieten, nog een dikke maand en het zit er op. Ben wel benieuwd of je nog veel sneeuw en kou mee gaat maken daar.... De dagen worden denk ik wel heel kort?
    Succes de laatste maand met je studie en geniet van alles er omheen.
    Dikke kussen en tot gauw.
    Liefs Jan en Monique

  • 05 December 2015 - 17:31

    Pauline:

    Hey Rianne,
    Leuk om je avonturen weer te lezen :)
    Ik vroeg me af of je al in Lapland bent geweest want dat was een van je plannen toch? Of heb ik die blog misschien gemist?
    Nog heel veel plezier!

  • 05 December 2015 - 17:44

    Rianne:

    Hee Pauline!
    Nee die heb je niet gemist, ik ga woensdag naar Lapland! :) Zal daarna vertellen hoe het was! ;)
    Dankejewel!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Tampere

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 December 2015

De terugreis

14 November 2015

Rusland en Halloween parties

29 September 2015

Sauna's en party

15 September 2015

3 weekjes in Tampere!

03 September 2015

Lunch op de uni, sauna party's en refill koffie
Rianne

Heee! Vanaf september ga ik voor 4 maanden studeren in Tampere, Finland! Voor de mensen die geïnteresseerd zijn, hier kun je alles lezen over wat ik meemaak! Liefs, Rianne

Actief sinds 23 Aug. 2015
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 4478

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: