Sauna's en party - Reisverslag uit Tampere, Finland van Rianne Hilberath - WaarBenJij.nu Sauna's en party - Reisverslag uit Tampere, Finland van Rianne Hilberath - WaarBenJij.nu

Sauna's en party

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

29 September 2015 | Finland, Tampere

Hellooo!

Hier is weer een nieuw blogje. Bedankt voor alle leuke reacties weer, dat weerhoudt me ervan om te stoppen met schrijven haha! Superleuk dat jullie aan me denken en geïnteresseerd zijn in wat ik meemaak! Ik probeer het kort te houden :p

Afgelopen donderdag had ik weer een lesdagje van het vak Finnish Welfare, we zijn toen naar een museum geweest over de Finse industrie. ’s Avonds was er een Food Festival in het park waar we met een paar naartoe zijn geweest, er waren kraampjes met verschillende etenswaren en een film in de openlucht, verder was het niet zo interessant haha. Vrijdag zouden we naar Talinn gaan, eerst met de Onnibus naar Helsinki en dan met de ferry naar Estland. Maarrr helaas hadden de Finnen die dag uitgekozen voor een enorme nationale staking, waardoor al het openbaar vervoer niet ging en we heel veel moesten regelen om er toch te komen. Ik en drie anderen konden gelukkig een lift krijgen van iemand die naar Helsinki ging, en daar ontmoetten we twee andere jongens die met ons meegingen die ’s ochtends heel vroeg de bus hadden genomen toen de staking nog niet bezig was. Gelukkig ging de ferry wel gewoon omdat dat een maatschappij van Estland was. Eigenlijk zouden we met z’n achten gaan, maar twee jongens moesten achterblijven in Tampere omdat zowel de bus als de ferry was gecancelled…maar goed, Talinn was heel leuk om te zien, super schattig stadje met allemaal gekleurde huisjes, een beetje alsof je in de Middeleeuwen bent! Vrijdag en zaterdag zijn we uit gegaan en overdag hebben we rondgelopen in de stad, lekker gegeten en veel gezien, en natuurlijk goedkoop alcohol ingeslagen voor de komende weken hier ;). Het hostel waar we in sliepen was ook prima, er was een gezamenlijke keuken waar je kon zitten en je ontbijt kon maken. Ik kreeg nog wel een paar hartverzakkingen, want vrijdag was ik m’n telefoon met alles erin vergeten in een overdekt shoppingcenter, en zondag was ik de hele dag m’n sleutels kwijt en zijn we naar alle kroegjes gelopen om te vragen of ik m daar had laten liggen, om m’n sleutels vervolgens aan het eind van de dag in m’n toilettas terug te vinden…erg typisch weer. Maarrrr gelukkig is alles goed gekomen en teruggevonden en iedereen was erg geduldig en behulpzaam, bedankt daarvoor! ;).

Maandag had ik een studiedagje, wat flink nodig was hihi. Dinsdag een college van m’n favoriete vak Feminist Theory (ahum) en smiddags zijn we met een paar weer lekker naar de sauna aan t meer geweest . Het was weer echt enorm heet, er was één man die op het hoogste bankje zat en hij blééf maar water erop gooien, totdat er bijna niemand meer overbleef haha. Maarrr ik heb wel het idee dat ik er al iets beter tegen kan, en daarna voel je je super relaxed en schoon. Woensdag ben ik naar Helsinki geweest (ohja dat was ik vergeten te vertellen!!) om een paspoort te laten maken bij de Nederlandse ambassade. Ik heb namelijk tripjes naar Lapland en naar St. Petersburg in Rusland geboekt!! Maar wat ik me niet realiseerde was dat je een paspoort nodig hebt voor Rusland, die ik niet had…daarna heb ik supervaak gemaild met verschillende mensen, eerst om m’n trip te cancelen, maar daarna toch nog iets bij de ambassade van St. Petersburg geprobeerd en toen bij de ambassade in Helsinki. Eerst zeiden ze dat ik allemaal onmogelijke dingen moest laten zien, zoals de paspoorten van m’n ouders, maar dat bleek gelukkig een vergissing omdat ik maar tijdelijk hier was. Dusss toen weer snel mailden dat ik toch meekon en een afspraak maken bij de ambassade en alle documenten die ik wel moest laten zien in orde maken! Dus dat was een beetje stress maar binnenkort verwacht ik m’n paspoort per post! En supervet dat ik toch naar Rusland kan :). Een Duits meisje kon met me mee die dag dus dat was gezellig, we hebben nog even een paar uurtjes in de stad rondgelopen en zijn toen weer terug gegaan met de Onnibus.

Donderdag had ik weer een college en excursie, dit keer naar een organisatie voor mensen met een intellectuele beperking. ’s Avonds was er weer een X-change party in de stad, gezellige pre-party in een ander gebouw gedaan en toen met z’n allen naar het feest, was weer super leuk! Vrijdag had ik met Sini afgesproken om te lunchen op de uni. ’s Avonds was er weer een ander feest in de stad, we hadden een pre-party met Duitse pannenkoeken en cake in ons appartement en ik was van plan om niet mee te gaan omdat ik gister ook was geweest, maar natuurlijk zat ik voor ik er erg in had op gegeven moment toch in de bus op weg naar de stad haha. Dat feest was ook weer heel leuk en gezellig, en daarna lag ik moe maar voldaan in m’n bedje en kon ik zaterdag lekker uitslapen :). In t weekend heb ik veel gestudeerd en veel opdrachten afgemaakt, alleen zaterdag zijn we naar een klein concert geweest van een koor in een kerk waar iemand die we kenden in zong, en ik ben ook weer naar de sauna geweest :)

Zoooo nu zijn jullie weer een beetje bijgepraat! Ik hoop dat het ook goed gaat met iedereen daar in Nederland! Ik hoor dat het weer de laatste dagen erg slecht was, hoop dat t niet zo blijft. Ik heb nog steeds geen rendiervlees gegeten, maar dat wil ik wel een keer doen! En ook black sausage (ik weet het Finse woord ervoor niet) maar dat is een soort bloedworst dat ze hier soms zelfs bij de koffie eten haha. Verder zie ik een bepaald hapje wel veel voorbij komen, ik heb een foto daarvan in één van mijn eerdere blogs, dat is een soort dik bladerdeeg- bootje gevuld met een papje van rijst, en je eet dat met eiersalade erop. Klinkt een beetje apart, maar is wel heel lekker! Verder beschouw ik het eten in de cafetaria’s van de uni ook als Fins eten, en dat is lekker ;) Heel veel liefs vanuit Tampere!!

  • 29 September 2015 - 20:59

    Maria:

    Hallo Rianne,
    Wat heb je een druk leven in Finland.
    Ik heb weer genoten van je belevenissen.
    Leuke foto's!

    Fijne tijd verder en geniet van alle mooie dingen.
    Liefs van omariet

  • 05 Oktober 2015 - 15:58

    Anouk:

    Woooow Rianne! Ik vergat elke keer weer je verhalen te lezen maar nu heb ik ALLES gelezen!
    Het lijkt me echt suuuuper vet wat je allemaal aan het doen bent! Gaaf joh :)

    Laat snel weer wat van je horen!

    X
    Anouk

  • 09 November 2015 - 20:27

    Lynet:

    Hi Rianne,
    Wij kennen elkaar niet, maar ik ga volgende week met een studiereis naar Tampere. Ik organiseer deze reis samen met nog een klasgenoot. We willen graag in contact komen met mensen die in Finland studeren. Het lijkt ons perfect om een avond in een kroeg door te brengen waar veel Finse en buitenlandse studenten zijn.
    Ik zag dat jij nu in Tampere bent en ben benieuwd of je mij kunt zeggen welke kroeg we echt naartoe moeten om studenten te ontmoeten.
    Zou je me willen mailen (mijn mail heb ik hierboven in de boxjes gezet)

    Alvast bedankt en veel plezier nog in Tampere!

    Groetjes, Lynet

  • 11 November 2015 - 10:00

    Rianne:

    Hoi Lynet!

    Ik weet even niet waar ik je email adres zou moeten vinden, dus doe ik het maar zo. Ik heb een paar opties voor je :) Het zijn niet echt kroegen waarbij je staat aan de bar met een biertje bijvoorbeeld, want die ben ik hier nog niet tegengekomen. Maar vaak zijn hier wel veel studenten te vinden.
    - Cafe Europa: dit cafe staat bekend als het internationale cafe. Het is best ruim en er staan veel sofa's en loungebanken om tafels.
    - Club Passion: dit is ook een groot en ruim opgezet cafe, met ook veel banken. Vaak worden er sportwedstrijden uitgezonden op een groot scherm op de achtergrond
    - Klubi: Hier heb je stoelen en tafels, en achterin is een grote zaal waar eventueel gedanst kan worden als er een speciale avond is.
    - Roska: Dit is een beetje alternatieve club maar heeft wel z'n eigen (Finse) stijl, boven kun je zitten en als het later wordt gaat onder de kelder open waar gedanst kan worden.

    In Klubi en Roska komen de meeste studenten en is denk ik een leuke optie als je ook de gelegenheid wilt hebben om niet alleen te zitten maar ook te dansen, en als jullie meer opzoek zijn naar zitten en praten zijn de bovenste 2 beter :). Je kunt er ook een kroegentocht van maken haha ;). Heel veel plezier en succes en als je nog meer vragen hebt stel ze gerust! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Tampere

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 December 2015

De terugreis

14 November 2015

Rusland en Halloween parties

29 September 2015

Sauna's en party

15 September 2015

3 weekjes in Tampere!

03 September 2015

Lunch op de uni, sauna party's en refill koffie
Rianne

Heee! Vanaf september ga ik voor 4 maanden studeren in Tampere, Finland! Voor de mensen die geïnteresseerd zijn, hier kun je alles lezen over wat ik meemaak! Liefs, Rianne

Actief sinds 23 Aug. 2015
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 4474

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: